Tak for et fantastisk godt kursus på alle måder
Pia Lærke Kjær, Danmark
Svend-Erik is truly the best story coach ever!
Francisca Aniballi, teacher, Italy.
Vi arbejder med flere slags historier og deler dem groft op i 3 kategorier:
De historier, du kan finde i bøger / eventyr, sagn, legender, myter etc.
Egne kreationer / vi skaber historier i værkstedet og pudser dem af sammen
Livserindringer
Sådan giver du god feedback til en fortalt historie
1.
Når du har hørt en historie blive fortalt, start med at sige ”Det klareste billede i historien var ...”
På den måde fortæller du som lytter, at du har set et billede, at historien har påvirket dig i et andet felt end forståelsen.
Du er blevet grebet på en eller anden måde. Ved at starte med billedet undgår du også at blive dommer over historien. Hvis du med det samme fortæller, hvad du synes historiens morale er og hvad historien handler om, skaber du, uden at du vil det, en modstand i fortælleren.
2.
Sig derefter noget positivt om den måde, den blev fortalt på.
Her er det vigtigt at være konkret, at give eksempler på et sted eller flere steder, hvor fortællerens krop var aktiv, hvor hænderne var udtryksfulde, hvor
der var en smuk pause eller andre eksempler på noget konkret positivt i historiefortællerens måde at fortælle historien på.
3.
Sig så, hvad du tror, historien handlede om. Det er vigtigt her, at det er dit forslag, ikke sandheden! Lyd venligst ikke som om du er en ekspert, og at du
er meget klog. Hvis du gør det, er det en direkte måde at rejse modstand mod din feedback.
Du er ikke klog, du er en lytter, og du har nogle ideer, men det kan kun fungere, hvis historiefortælleren finder en måde at gøre disse ideer til deres egne. Du skal give dem mulighed for at se historien blive bedre.
Venligt vibrerende vekselvirkning
Når du fortæller en historie, vil den kun fungere, hvis der er et partnerskab mellem historiefortælleren og lytteren.
Jeg kalder det venligt vibrerende vekselvirkning.
Ligeledes skal der i en coaching session være et partnerskab mellem storyteller og coach.
4.
Den sidste ting at identificere er hvilken del af historien har brug for mere kærlighed; Hvor var historiefortælleren fraværende, ikke jordet, fortabt i
detaljer osv.?
Derefter arbejder coachen og historiefortælleren sammen om at forbedre historien og fortællingen af den.
Vi mødes ni gange i løbet af et år og prisen for at deltage
Pris for ni sessions 5000,- danske kroner/£555
Du bør sætte tre dage af for hver af disse masterclasses.
Primo januar indledende samtaler online
Undervisningen kører over ni dage,
fire online sessions
fem sessions hos Fortællere i Østjylland, Molsgade, Århus C.
15. januar online
Medio februar Molsgade
15. marts online
Medio april Molsgade
15. maj online
Medio August Molsgade
15. september online
Medio oktober Molsgade
11. november Molsgade
Om aftenen den 11. november er der fortælling i Cafe Gaya i Århus og de elever, der har lyst, kan prøve at fortælle for et publikum, der elsker historier. Anna Grethe Bech har arrangeret disse fortælleaftener i mange år og en af de ting, jeg nyder ved konceptet, er musikerne, der improviserer med inspiration i det fortalte.
En dag i Jættens hjerte fortælleskole i virkeligheden ser sådan ud
4 deltagere
Paragraphs are the main building blocks of web pages. To change what this one says, just double-click here or hit Edit text. You can change the style here, too.